23x dilihat

EFEKTIVITAS MODUL BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK OUTBOND UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA


Judul [ID] : EFEKTIVITAS MODUL BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK OUTBOND UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA
Judul [EN] : EFFECTIVENESS OF THE OUTBOND TECHNIQUE GROUP GUIDANCE MODULE TO IMPROVE STUDENTS' SELF-CONFIDENCE
Penulis : Antonius Ian Bayu Setiawan
Tahun : 2025
Penerbit : Universitas Muhammadiyah Muara Bungo
DOWNLOAD : Jurnal
One of the crisis behaviors experienced by middle school students is low self-confidence. Low self-confidence will cause students to have difficulty finding success in life because self-confidence is one part of self-esteem. Therefore, strategic steps are needed to help resolve these problems, one of which is providing outbound technical group guidance interventions. The aim of this study was to determine the effectiveness of the outbound technique group guidance module as an effort to increase student self-confidence. The research uses a quantitative approach with a one-group pretest-posttest design type of experiment. The subjects of this research were 96 students of MAN 1 Kulonprogo who were selected based on a simple random sampling technique. The research will measure students' level of self-confidence using a self-confidence scale instrument, which will then be tested statistically using the T test. The results of the research show positive changes in self-confidence scores in the pretest (M = 118.4) and posttest (M = 137.80). The difference in scores shows a significant increase in scores, as evidenced by the results of the T test, namely a significance value of 0.000 < 0.05, meaning that the intervention carried out was proven to be effective in increasing students' self-confidence. The use of outbound technical group guidance has been empirically proven to increase students' self-confidence. Through outbound activities, students experience cognitive, affective, and psychomotor learning processes so that they can more easily develop aspects of self-confidence such as personal abilities, social interactions, and self-concept.
Kata Kunci : Modul Bimbingan Kelompok, Teknik Outbound, Kepercayaan Diri
Salah satu perilaku krisis yang dialami oleh siswa SMP adalah rasa percaya diri yang rendah. Rasa percaya diri yang rendah akan menyebabkan siswa sulit menemukan kesuksesan dalam hidup karena rasa percaya diri merupakan salah satu bagian dari harga diri. Oleh karena itu, diperlukan langkah-langkah strategis untuk membantu menyelesaikan permasalahan tersebut, salah satunya adalah pemberian intervensi bimbingan kelompok teknik outbound. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas modul bimbingan kelompok teknik outbound sebagai upaya peningkatan rasa percaya diri siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis eksperimen one-group pretest-posttest design. Subjek penelitian ini adalah siswa MAN 1 Kulonprogo sebanyak 96 orang yang dipilih berdasarkan teknik simple random sampling. Penelitian ini akan mengukur tingkat rasa percaya diri siswa menggunakan instrumen skala rasa percaya diri, yang kemudian akan diuji secara statistik menggunakan uji T. Hasil penelitian menunjukkan adanya perubahan positif pada skor rasa percaya diri pada pretest (M = 118,4) dan posttest (M = 137,80). Perbedaan skor menunjukkan peningkatan skor yang signifikan, terbukti dari hasil uji T, yaitu nilai signifikansi 0,000 < 0,05, yang berarti intervensi yang dilakukan terbukti efektif dalam meningkatkan rasa percaya diri siswa. Penggunaan bimbingan kelompok teknik outbound telah terbukti secara empiris dapat meningkatkan rasa percaya diri siswa. Melalui kegiatan outbound, siswa mengalami proses pembelajaran kognitif, afektif, dan psikomotorik sehingga mereka dapat lebih mudah mengembangkan aspek-aspek kepercayaan diri seperti kemampuan personal, interaksi sosial, dan konsep diri.
Keyword : Group Guidance Module, Outbound Techniques, Self-Confidence